Joanna's blog - Mellem Himmel og Jord

Dårlig behandling af ældre og svage mennesker

Min gamle far, på 87år, meget dement, pt. sengeliggende, med så meget slidgigt i benene at han ikke mere kan gå, har fornylig fået kateter da han havde vandladningsproblemer. Min far er stadig hjemmeboende, da han ønsker at være i sit hjem indtil han dør. Han har 5 gange hjemmehjælp i døgnet, og har flere gange om ugen besøg af min søster og mig. Det betyder meget for ham, at kunne få lov at opholde sig i sit eget hjem lige til det sidste. Han har selvfølgelig også sygplejeske der kommer jævnligt, for at dossere medicin og tilse hans kateter m.m. Det går faktisk over al forventning med at pleje ham i eget hjem.

Forleden skulle han på Frederiksberg Hospital for at få tjekket sit kateter. Vi blev afhentet i en sygetransport, da min far jo ikke kan sidde i sin kørestol længere. Transporten kom før den aftalte tid, og min far kom afsted midt i han var ved at spise morgenmad. Så vi ankom til Frederiksberg Hospital en time før vi havde tid. Efter en times ventetid inde på en stue, vi heldigvis havde for os selv, blev min far undersøgt. Selve undersøgelsen tog 15 min.

Ja, så skulle vi jo hjem igen…troede vi. Der blev bestilt hjemtransport til os, vi fik at vide der nok ville være et par timers ventetid. Efter 2 timer, fik vi at vide af et temmeligt frustreret personale, at der stadig var lang ventetid, selvom de rykkede for hjemtransport til min far. Personalet på ambulantafdelingen hvor vi befandt os, var meget undskyldende og flinke, og udtrykte at det desværre ofte forholdt sig sådan at Falck som hospitalsvæsenet i Region Hovedstaden bruger, har længst ventetid på liggende patienter, selvom det ofte er de mest syge og svage.

Efter 5 timers ventetid på ambulant afdeling, og utallige opfordringer fra personalets side til Falck om at sende en sygetransport til min far, var vi stadig ikke afhentet. Min far som jo er dement, blev mere og mere utryg ved situationen og forvirret i sit hoved, da han jo efterhånden troede han var indlagt på hospitalet. Tilsidst lukkede ambulant afdelingen, og med beklagelse måtte de meddele os, at de stadig ikke havde fået Falck til at afhente os. Den eneste løsning var at ”lynindlægge” min far på en sengeafdeling, og forsøge at bestille liggende sengetransport med Falck fra denne afdeling. Så efter ca. 6 timers ventetid, blev min far indlagt på sengeafsnit. Efter at være transporteret gennem hospitalets underjordiske tunneler af portør, og nu befindende sig på en stue med andre mandlige patienter, blev min far om muligt endnu mere utryg og forvirret. Nu troede han for alvor han var indlagt. Efter ca. 1½ times ventetid blev vi endelig afhentet. Det er hvad Region Hovedstadens hospitalsvæsen og Falck byder gamle og svage borgere i dagens Danmark. 7½ timers ventetid på hjemtransport. Det er squ for dårligt!!!!