Joanna's blog - Mellem Himmel og Jord

Gør cyklen forårsklar...

 

 

 

 

 

 

Gode råd: Sådan gør du din cykel forårsklar.

Cykelsæsonen er over os, nu hvor sne og is er smeltet, og dagene bliver stadig længere og lysere. Uanset om du har cyklet hele vinteren, eller din cykel har stået tørt opmagasineret, så er en forårsklargøring af jernhesten en god ide – både for funktionalitetens og sikkerhedens skyld.
Samvirke cyklede forbi Dan Gissel, der er medejer og cykelmekaniker af Byman Cykler, og han giver her gode råd til, hvordan du får cyklen i topform.

 

Vask snavset væk.

Placer din cykel oven på en afløbsrist og lås den. Så kører den ingen vegne og sæbevandet havner i kloakken og ikke i naturen.
Oversprøjt din cykel med vand, sluk for vandslangen og sæb cyklen ind i et sæbemiddel. Gå efter et vaskemiddel, der er beregnet til cykler, og som er organisk opløseligt. Benyt eventuelt et Svanemærket sæbeprodukt – husk at læse bag på sæbeflasken, hvor længe det skal virke.
Skyl cyklen grundigt fri for sæbe (forsøg dog at begrænse dit vandforbrug) og tør grundigt efter med et gammelt håndklæde. Møjsommelig aftørring kan virke som en træls og langsommelig tjans, så forsøg at hygge dig med det – drik evt. en kop kaffe imens.
Højtryksspuleren bør du lade ligge, da den hårde stråle kan beskadige mere, end den gavner.

 

Tør og smør kæde og tandhjul.

Bank cyklen et par gange mod jorden efter vask for at få det værste vand af.
Drej baghjulet baglæns og tør kæden efter med en klud. Dryp derefter med kædeolie i moderat mængde, imens du drejer hjulet og kæden baglæns. Pas på du ikke rammer bremseskiver og bremseklodser, da de ikke kan bremse, hvis de er fedtede.
Lad kæden være olieret i et kvarters tid og tør det resterende olie af kæden, så den ikke tiltrækker unødig snavs.
Tjek at kæden er stram – ellers kan du komme slemt til skade, når du træder igennem op ad bakke.
Er kæden stiv eller svær at få ren, må du investere i en ny af slagsen.

 

Tjek styr, håndbremser og gear.

Cykelstyrets hældning er vigtigt for din cykelholdning, så hop op og tag fat i styret. Justér eventuelt styret og spænd frempinden fast (den der holder styret) – men ikke for fast.
Håndbremserne skal også sidde, så deres vinkel på styret passer til den position, du har, når du cykler. Stram eventuelt bremserne med en skruetrækker, så du mærker en hårdere ’bremsereaktion’ i håndtaget.
Gearskiftet bør ikke sidde i vejen for dine håndbremser – det bør være let at betjene begge dele.

 

Tjek dine dæk.

En ny slange er kun nødvendig, når cyklen er flad. Hvad angår dæk, er det en anden sag. Er slidbanerne forsvundet, er det tid til et nyt dæk, da dækket ellers ikke kan gribe fat i vejbanen.
Rens løbende dine dæk med en lille hobbykniv, så der ikke sidder småsten og andre potentielt skarpe sten og skærver fast. Det skal du gøre hver tredje måned – så punkterer du ikke så let.
Dæktrykket er også vigtigt. Der står på dækket, hvor mange bar eller PCI dækket skal være pumpet med. Tjekker du dette jævnligt, undgår du lettere punkteringer, styrer bedre og triller hurtigere.
Er du i tvivl, så forhør dig hos en cykelhandler, du stoler på.

 

Afprøv det øvrige grej.

Cykellygter er vigtige, da det stadig er mørkt morgen og aften. Tjek styrken på dine cykellygter – jo større og skarpere, jo større sandsynlighed for, at du bliver set.
At cykelhjelm er en god ide, er der vist ikke længere nogen, der er i tvivl om – uanset om du kører kort eller langt, i by eller på land eller er ung eller gammel.
Smør din cykellås med låsespray og ikke med olie, da olien ødelægger låsecylinderne. Låsespray fordriver også kondens, hvis der skulle være rester af nattefrost tilbage.
Kontroller at din indboforsikring dækker tabet, hvis din cykel – med netop din type cykellås – bliver stjålet.

 

Kilde: Samvirke