Vælg en bøn

Her kan du finde små bønner med forskellige temaer. Fælles for disse bønner er, - at de er skrevet af mig. Måske du kan bruge nogle af dem, eller måske allerbedst, hvis de kan give dig lyst og inspiration til en bøn der kommer fra dit hjerte...

Ved køb af mine bøger, støtter du bæredygtig skovdrift

 

Køb af bøger

En bøn om frihed

Kære Gud, jeg sender dig en lille bøn, om nogle tanker som fylder meget i mit sind. Der er så megen ufred rundt om i verden, som vi mennesker selv skaber. Så mange mennesker er ufrie, og må leve under regeringer og magthavere, der politisk eller religiøst forfølger svage og fattige mindretals grupper i mange lande. Kære Gud, hør min bøn, send dit lys og kærlighed, til de magthavere der undertrykker dele af befolkningen, at de må blive oplyst, og handle med visdom og kærlighed. Intet menneske, barn som voksen skal frygte at blive forfulgt, på grund af race, religion eller politiske holdninger. Kære Gud, lad en ny dag gry, hvor al ufred og menneskeforfølgelse, er vendt til gode handlinger og næstekærlighed mellem alle mennesker. Amen.                                            

Bøn om fred på jord.

Kære Gud, jeg beder dig, ved Helligåndens virke, og Jesus kærlighed, om at stoppe alle krige på jord. Jeg håber så inderligt, at et kærlighedslys vil tændes i alle menneskers hjerte, uanset tro og kultur. Et lys, der vil spredes, fra menneske til menneske, fra land til land. Lad menneskene, også de mennesker der politisk har magt til at kriges eller true med teknologisk og kemisk våbenførelse, blive oplyst af dette kærlighedslys, som Jesus, ved Helligåndens hjælp og ved din vilje Gud, kan tænde i ethvert menneske. Lad os få fred på jord. Amen.

 

Bøn for det ufødte barn

 

Kære Gud, der er en lille ny på vej i min familie. Jeg håber fødslen går godt, og du vil velsigne det lille ny barn, som er på vej. Ligeledes håber jeg du vil sørge for at barnet får en god og kærlig opvækst, hvilket jeg tror, da barnets forældre er kærlige mennesker. Jeg beder dig om at beskytte barnet for alle udefrakommende farer og påvirkninger, der kan være til skade for barnet. Kære Gud, jeg ved godt, at alle børn er dine elskede børn, men derfor kan man jo godt, bede for et enkelt barn, der stadig ligger lunt og godt i moderens mave endnu ik?

Tak, Gud – fordi du hørte min bøn, og tak for alt hvad du hidtil har gjort for mig og min familie.

Sensommer bøn

Kære Gud

Du som har skabt jord, himmel, hav, og os mennesker.

Jeg takker dig for den milde sensommer, som vi oplever. Din sol skinner blidt og livgivende ned på jord, og opvarmer mit sind. Blomster og grønt, spirer og gror, næsten som var det forår!

Af hjertet tak, kære Gud.

Tak til Helligånden

Kære Helligånd, du Guds ånd. Jeg takker dig for al den viden og indsigt jeg har fået på min vej gennem livet. Jeg er glad for du fandt mig, og åbnede mit sind, så du kære Helligånd, kunne slippe ind. Tak for dit store arbejde gennem årene, og ikke mindst tak for, du hjælper mig med at guide mig på rette kurs, når jeg er ved at komme ud på et sidespor.

Bøn mod angst

 

Kære Jesus

Jeg er tit angst, det er en sygdom jeg har fået. Ofte ved jeg ikke engang hvorfor jeg er angst. Vil du godt hjælpe mig, når angsten rammer mig?

I det ny testamente, fandt jeg disse ord: I skal ikke frygte mere, i skal ikke føle angst mere - disse ord har jeg taget til mig, kære Jesus, de hjælper mig til at få bugt med min angst.

Kærlige tanker sender jeg dig, Jesus.